En 19-årig man blev överfallen av två män i Vinterviken i södra Stockholm den 4 december förra året.
De två männen drog fram en machete och stack offret i kroppen och försökte hugga honom i halsen. Sedan högg de av den unge mannen sin hand.
Nu döms en 19-årig och 20 årig man för synnerligen grov misshandel. Den äldre av dem får sex och ett halvt års fängelse, påföljden för den andra blir tre år och tre månaders fängelse.
Utredningen har visat att offret inte var måltavla, utan gärningsmännen var ute efter en annan person kopplat till en tidigare konflikt.