En personbil och en regionbuss har kolliderat på väg 17 strax utanför Landskrona, uppger räddningstjänsten.
– Det är en allvarlig kollision. Bilen är totalt demolerad och bussen är också kvaddad. Vi bedömer det som ett allvarligt skadeläge, säger Rickard Nilsson, ledningsoperatör på Räddningsregion Syd.
Larmet om olyckan inkom strax efter klockan nio på fredagskvällen. Runt tio personer färdades i bussen när olyckan inträffade. En person färdades i bilen.
– Flera personer är förda till sjukhus med ambulans, säger polisens presstalesperson Patric Fors.
Enligt initiala uppgifter rör det sig om en frontalkrock mellan bussen och bilen.
– Vi hade ett dramatiskt inledande skede eftersom att personbilen fattade eld. Men det är släckt nu, säger Rickard Nilsson.
Vägen har stängts av i samband med räddningsarbetet och bedöms i nuläget kunna öppnas igen innan midnatt.

Foto: Micke Nilsson