Under sin aspirantutbildning nekades hon att byta om med andra kvinnor.
Nu har polisaspiranten vänt sig till Diskrimineringsombudsmannen och anmält Polismyndigheten för diskriminering.
”Jag upplevde stress, oro och fysiska symtom såsom illamående, sömnsvårigheter och aptitproblem”, skriver transkvinnan i anmälan.
En polisaspirant har anmält Polismyndigheten till Diskrimineringsombudsmannen (DO) och hävdar att hon utsatts för diskriminering på grund av sin könsidentitet under sin aspirantutbildning.
I anmälan, som Nyhetsbyrån Siren tagit del av, beskriver aspiranten – som är transkvinna – hur hon tidigare under utbildningen fått byta om tillsammans med sina kvinnliga klasskamrater. Men när hon påbörjade sin aspiranttjänstgöring ska detta ha ändrats.
”Kände mig utanför och isolerad”
I stället för kvinnornas omklädningsrum hänvisades hon till ett separat vilorum på en annan våning. Enligt aspiranten gjorde det att hon ställdes utanför det sociala sammanhanget med sina kollegor före och efter arbetspassen.
”Detta ledde till att jag kände mig utanför och isolerad”, skriver hon.
Aspiranten uppger att hon tog upp frågan med sin aspirantansvariga kort efter att hon tvingats byta om i ett separat vilorum. Vid det tillfället ska hon enligt anmälan ha fått besked om att hon inte skulle få använda kvinnornas omklädningsrum ”så länge jag har en snopp”, och att hon först efter eventuell underlivskirurgi skulle betraktas som kvinna i det sammanhanget.
Uttalandet upplevdes som kränkande och som ett ifrågasättande av hennes könsidentitet, enligt aspiranten.
Hon menar att hon därmed behandlades annorlunda än andra kvinnor på arbetsplatsen och att detta utgör både diskriminering och trakasserier kopplade till könsöverskridande identitet eller uttryck.
Påverkade hälsa och prestation
I anmälan beskriver aspiranten hur situationen påverkade henne negativt under hela aspirantperioden.
”Jag upplevde stress, oro och fysiska symtom såsom illamående, sömnsvårigheter och aptitproblem. Jag tappade självförtroende och fick svårare att prestera i enlighet med de krav som ställdes”, skriver hon.
Hon uppger även att hon inledningsvis fick bristande stöd från sin första instruktör, som främst gav negativ feedback. Efter att hon senare bytte instruktör förändrades situationen och hon klarade fler moment på godkänd nivå.
Enligt aspiranten finns det ett samband mellan den behandling hon utsatts för och att hon till slut blev underkänd i sin aspirantutbildning. Hon vill att DO utreder om Polismyndigheten brutit mot diskrimineringslagen.
Vid tiden för utbildningen hade aspiranten juridiskt kön registrerat som man. Hon fick sitt juridiska kön ändrat till kvinna först senare.
Diskrimineringsombudsmannen har nu inlett en tillsyn och begärt att Polismyndigheten yttrar sig i ärendet. Myndigheten ska lämna sitt svar senast den 19 maj 2026.