Man död – föll från balkong på sjukhus

En äldre man har avlidit efter att ha fallit från en balkong på Nyköpings lasarett. Händelsen inträffade under omständigheter som nu utreds av polisen, rapporterar Södermanlands Nyheter (SN).

Enligt tillgängliga uppgifter var mannen inskriven som patient på sjukhuset vid tidpunkten för händelsen. Räddningsinsatser sattes in omedelbart, men mannens liv gick inte att rädda. Hans anhöriga har underrättats om det tragiska dödsfallet.

Region Sörmland bekräftar händelsen och uttrycker sitt deltagande med de närstående samt med den personal som påverkats av det inträffade.

– Vi beklagar det inträffade och fokuserar nu på att stötta de medarbetare som berörs samtidigt som våra tankar går till de anhöriga, skriver Region Sörmlands pressansvarige Fredrik Gustavsson i ett mejl till tidningen.

Polisen har inlett en utredning för att klarlägga omständigheterna kring händelsen. I nuläget har inga ytterligare detaljer offentliggjorts, och myndigheterna arbetar med att samla in information för att få en tydligare bild av vad som ledde fram till fallet.

Sjukhusmiljöer är platser där patienter och personal dagligen möter svåra situationer, och händelser av detta slag påverkar ofta många människor. Förutom de närstående kan även vårdpersonal och andra patienter beröras starkt av en sådan tragedi.

Utredningen väntas fortsätta under de kommande dagarna, och fler uppgifter kan komma att presenteras när myndigheterna har fått en klarare bild av händelseförloppet.