L kräver haverikommission om flickan som brann inne

”Fruktansvärda omständigheter” • Lämnades ensam hemma över 40 gånger

En femårig flicka brann inne efter att upprepade gånger lämnats ensam av sin mamma i hemmet i Göteborg.
Socialförvaltningen ska redan ett halvår innan den tragiska branden ha mottagit en anmälan om att barnet lämnats ensamt – utan att inleda någon utredning.
Nu kräver Liberalerna i Göteborg att en oberoende haverikommission utreder saken.

Enligt åtalet ska mamman under ett halvårs tid ha låst in dottern ensam i lägenheten vid minst 42 tillfällen – oftast för att träffa sin pojkvän. Något som till slut fick ödesdigra konsekvenser när flickan i början av februari brann inne.

Totalt ska kommunen ha fått in tre orosanmälningar om familjen – den tidigaste redan 2022, innan föräldrarnas skilsmässa.

Den sista gjordes i juli 2025. En anonym person berättade då att flickan ”lämnades själv långa stunder (…) flera timmar i sträck” och att mamman kunde ”vara verbalt nedlåtande och brottas med sitt barn.”

Men någon vidare utredning inleddes aldrig.

Kräver oberoende utredning

I ett pressmeddelande skriver Liberalerna i Göteborg att partiet nu kommer att ”väcka ett ärende i kommunstyrelsen om att tillsätta en oberoende haverikommission för att granska de allvarliga brister som uppdagats”.

– När ett barn mister livet under så fruktansvärda omständigheter måste hela händelseförloppet granskas. En haverikommission behöver tillsättas för en genomlysning av hela fallet. Vi behöver få klarhet i vad som gick fel och säkerställa att det aldrig kan hända igen, säger Pär Gustafsson (L) i ett uttalande.

”Liberalerna anser att en haverikommission ska få i uppdrag att kartlägga händelseförloppet, identifiera brister och ansvar samt lämna konkreta förslag för att stärka skyddet för barn och unga”, skriver L i pressmeddelandet.

Vad är det med det här fallet som får er att agera?

– Dels så har den här familjen varit aktuell för socialtjänsten innan. Här borde alla alarmsignaler ha ringt och socialtjänsten borde ha gått in. Om det nu har visat sig att det här barnet blivit lämnat så många gånger, då borde det här barnet ha blivit omhändertaget för längesen, säger Pär Gustafsson till TV4 Nyheterna.

Utreds internt

För TV4 Nyheterna uppger Socialförvaltningen i Hisingen att fallet är tragiskt men att man i övrigt inte kan uttala sig om enskilda ärenden.

– Generellt kan vi dock säga att varje gång ett barn far illa eller avlider under omständigheter där samhället varit i kontakt med familjen, så finns det all anledning att granska vad som har hänt, vilka bedömningar som har gjorts och om det finns lärdomar att dra inför framtiden, säger Alexis Ljungkvist, avdelningschef barn och unga på Socialförvaltningen i Hisingen.

Han uppger att en avvikelse enligt lex Sarah har upprättats per automatik och att en opartisk person kommer att utreda händelseförloppet internt innan saken eventuellt tas vidare till IVO.

”Med facit i hand så har ju någonting brustit”

Alexis Ljungkvist uppger att han inte vill föregå utredning på något sätt men vidgår att det alltid är allvarligt när ett barn visat sig ha haft ett större skyddsbehov än vad som har framkommit när bedömningen gjorts.

– Men våra bedömningar baseras ju på den information som finns tillgänglig vid det tillfället. Och vi är medvetna om att bilden ibland kan vara ofullständig, säger han.

I varje fall görs enskilda bedömningar och om Socialförvaltningen valt att inte gå vidare med en utredning är bedömningen sannolikt att oron inte varit tillräckligt stor för att tillsätta tvångsåtgärder.

Det måste ändå finnas misstankar om att det här inte gått rätt till?

– Det är svårt att säga från vår sida. Men här har det ju faktiskt ett ungt barn avlidit. Så det är klart att med facit i hand så har ju någonting brustit.

– Det pågår också en brottsutredning och åtal har väl väckts, så att det är självklart att någonting har gått allvarligt fel här.