Hyllar skrotning av miljözon: ”Hör hemma i papperskorgen”

Förslaget om förbud mot bensinbilar i Stockholm stoppas

Förslaget om en miljözon i centrala Stockholm har stoppats.
Det här helt rätt, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk chef vid Stockholms Handelskammare.
– Det hade lagt en våt filt över de kvarteren och hindrat utvecklingen, säger han till TV4 Nyheterna.

Den planerade miljözonen i centrala Stockholm upphävs. Det meddelade länsstyrelsen i Stockholm på tisdagen.

”Skälen för Länsstyrelsen beslut är i korthet att kommunens utredning inte ger stöd för att nyttan av miljözonen överväger de samhällsekonomiska konsekvenser som den får i det aktuella området”, skriver länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

– Det är ett mycket välkommet beslut. Miljözonen var missriktad, hade gjort det svårare för vanligt folk att komma fram och försvårat för företag att ta emot sin leveranser. Nu hoppas vi att den placeras där den hör hemma: nämligen i papperskorgen, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk chef vid Stockholms Handelskammare.

”Inte varit medveten om konsekvenserna”

Förslaget till miljözonen lades fram av det rödgröna styret i Stockholm för att förbättra luftkvaliteten och minska bullret i området innanför Hamngatan, Sveavägen, Kungsgatan samt Birger Jarlsgatan.

Mätningar har dock visat att såväl luftkvaliteten som bullernivåerna inte har varit några problem i området. Carl Bergkvist säger att Handelskammaren är positiva till minskade utsläpp från bilar, men att det finns andra sätt att nå det målet.

– Man kan göra som i andra städer och titta på differentierade trängselskatter, till exempel där elbilar får lägre avgifter så att fler väljer att resa på det sättet. Men den möjligheten har man inte ens utforskat. Vi tycker att stadshusets arbete här är under all kritik, säger Carl Bergkvist.

Underrubrik

Den planerade miljözonen hade inte bara gjort det svårare för vanligt folk. Den hade också försvårat leveranser till företag och kollektivtrafiken i området, säger Carl Bergkvist.

– Det hade lagt en våt filt över de kvarteren och hindrat utvecklingen. Vi måste hitta ett sätt där vi får ner utsläppen, men också se till att stan behåller sitt funktionssätt så att man kan komma fram om man kör sin bil eller ska göra en leverans till ett företag. Många företag skulle påverkas mycket negativt och jag har all anledning att tänka mig att de gläds åt detta.

Det är inget jättestort område, är det ett sådant stort problem med en miljözon där?

– Ställer man det i relation till antalet resor så kan vi se betydande förluster för samhället med att man inte hade kunnat komma fram.