Flicka i 15-årsåldern död – blev påkörd i centrala Malmö

Man gripen • Misstänks för flera brott

En flicka i 15-årsåldern har dött efter att ha blivit påkörd i centrala Malmö, uppger polisen.
En man i 40-årsåldern har gripits misstänkt för grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik.

Flera personbilar och en fotgängare var inblandade i en trafikolycka i centrala Malmö på fredagseftermiddagen. Två personer, varav en som inte färdades i någon av bilarna, togs till sjukhus med ambulans.

Inledningsvis uppgav räddningstjänsten att det rörde som om tre bilar och en person som färdades på en elsparkcykel.

– En person ska vara allvarligt skadad, säger Gustaf Sandell, vakthavande befäl på räddningstjänsten.

Flicka avliden

Larmet inkom vid halv fyratiden på fredagseftermiddagen. Knappt två timmar senare meddelade polisen att fotgängaren, en flicka i 15-årsåldern, avlidit på sjukhuset. Flickans anhöriga är underrättade.

Räddningstjänsten kan inte bekräfta om flickan färdades på en elsparkcykel.

– Det är en allvarlig trafikolycka. Vi är fortfarande på plats och utreder vilka omständigheter som ligger bakom. Vi är på plats med ett flertal polispatruller, säger Patric Fors, presstalesperson på polisen.

Vittnet: Bara gasade fast det var rött

Föraren som misstänks ha kört på flickan, en man i 40-årsåldern, har gripits misstänkt för grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik.

Enligt vittnen som Sydsvenskan pratat med blev flickan påkörd vid ett övergångsställe.

– Han körde i fel fil och bara gasade fast det var rött. Jag såg vad som hände sen. Det är helt fruktansvärt, säger vittnet Per Svärd till tidningen.