Polisen inleder i dag en vecka med särskilt fokus på nykterhetskontroller, skriver de på sin hemsida.
Fram till och med nästa måndag kan man därför se fler poliser längs landets vägar.
”Forskning säger att det finns många personer som har ett pågående risk -eller missbruk. Många av dem skulle, om de blir kontrollerade av oss när de kör bil, kunna dömas för rattfylleri. Vårt mål är givetvis, genom våra kontroller, att alla alltid ska avstå från alkohol och droger när de kör bil”, säger Ursula Edström, trafikstrateg hos polisen, i pressmeddelandet.
Polisen genomför också flera andra trafiksäkerhetsveckor varje år, med fokus på bland annat hastighet och tung trafik.
Visionen för polisens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.