”Djupt oroande dåd” i London

Två judiska män har blivit knivhuggna i Golders Green i norra London, rapporterar BBC.
Premiärminister Keir Starmer beskriver dådet som ”djupt oroande”.

Männens skadeläge beskrivs som allvarligt.

Enligt lokala medier ska gärningsmannen har setts springa omkring med en kniv och försökt attackera flera judar i området. Han ska därefter ha gripits.

Gripandet bekräftas i ett inlägg i sociala medier av Londons borgmästare Sadiq Khan.

”Det har skett en fruktansvärd attack mot två judiska Londonbor i Golders Green. Polisen har gripit en person och jag vill tacka alla räddningstjänster och heroiska volontärer från Hatzola och Shomrim i området för deras snabba insatser vid denna fruktansvärda händelse”, skriver han.

”Londons judiska samfund har varit måltavla för en serie chockerande antisemitiska attacker. Det får absolut inte finnas någon plats för antisemitism i samhället”, tillägger han.

Premiärminister Keir Starmer beskriver dådet som ”djupt oroande”.

Inför ledamöter i parlamentet understryker han att ”den här typen av brott måste hanteras med beslutsamhet”, rapporterar AFP.