Det var vid 19.01 på måndagen som SOS larmades om att en trafikolycka med flera fordon hade skett på väg 56 strax söder om Bie i Katrineholms kommun.
Två bilar hade kolliderat, enligt polisen.
– En av bilarna ska ha farit över mitträcket och hamnat i andra körfältet, sa Mats Pettersson, polisens presstalesperson.
Båda bilarna hamnade i diket på varsin sida av vägen. Den ena liggandes på taket. I den bilen färdades tre personer, en man, en kvinna och ett barn.
– Bilen med familjen hamnade på taket och de fick hjälpas ur fordonet av räddningstjänsten.
I den andra bilen var det endast en person, en man. Han kunde ta sig ur fordonet på egen hand. Samtliga drabbade fick föras till sjukhus med ambulans. Polisen och räddningstjänsten har ingen ytterligare information om skadeläget utan hänvisar till sjukvården.
Vägen var helt avstängd i samband med räddningsinsatsen.
– Det är en allvarlig olycka och det är mycket skräp på vägbanan som vi behöver rensa undan. Även räcket är skadat, sa Martin Eriksson, vakthavande befäl hos räddningstjänsten, strax efter att de anlänt vid platsen.
Strax innan klockan 21 var räddningstjänsten klara vid platsen. Bilarna fick bärgas från platsen och kommer att tas i beslag av polisen. De ska utreda hur olyckan gått till.
– Rättsläget är initialt vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Ingen har delgivits misstanke om brott ännu och rubriceringen kan komma att ändras, sa Mats Pettersson.