Partiledarna om migrationspolitiken och tonårsutvisningarna
Det andra ämnet under lördagsförmiddagens politiska samtal i Nyhetsmorgon handlade om migrationen.
Där passade V-ledaren Nooshi Dadgostar på att ge Tidögänget en känga för tonårsutvnisningarna.
– Jag håller med Pernilla Wahlgren när hon säger att hon skäms för att vara svensk, säger Dadgostar.
Den andra timmen av det politiska samtalet med Åkesson (SD), Kristersson (M), Dadgostar (V) och Andersson (S) i Nyhetsmorgon började med en fråga om vilka som vill ta emot färre invandrare än idag.
Alla utom Nooshi Dadgostar räckte upp handen.
– Går Ryssland in i Finland är det klart att vi behöver hjälpa till, säger hon och fortsätter:
– Men det är inte frågan nu. Idag handlar det om deportation. Idag deporterar man unga människor, säger Dadgostar.
När partiledarna fick se ett inslag om Ayla Rostami, en av de unga människor som fått ett utvisningsbeslut, säger Nooshi Dadgostar att det knyter sig i magen.
– Jag håller med Pernilla Wahlgren när hon säger att hon skäms för att vara svensk.
Åkesson: Ett nej är ett nej
SD-ledaren Jimmie Åkesson höll även han med om att lagstiftningen träffat fel i vissa fall med tonårsutvisningarna.
– Man får inte komma bort ifrån att det inte är en mänsklig rättighet att få bo i Sverige, säger Åkesson.
Han anser att Sverige inte ska ha någon asylinvandring alls.
– Vi vill ner till noll när det gäller det som inte är vårt närområde.
S: ”Utvisar gärna grovt kriminella”
Ulf Kristersson ville inte prata om noll asylinvanring, men vill ”fortsätta den resa vi har påbörjat” med betydligt mindre invandring, för att klara integrationen.
– Ska vi behålla en riktigt stram asylinvandringspolitik i Sverige, eller ska vi backa tillbaka till någonting som Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill ha? Det är ju i grund och botten det som det här handlar om, säger statsministern.
Andersson vill se en ”mycket stram” invandringspolitik, med krav på att man lär sig svenska och arbetar.
– Vi utvisar gärna grovt kriminella. Men nu handlar det om vi ska utvisa skötsamma tonåringar som gjort allting rätt, och det är inte Sverige.