Lamotte förlorade körkortet – hängde ut handläggaren

Kritiseras: ”Är ju helt sinnessjukt” • Så svarar profilen

Journalisten och debattören Joakim Lamotte blev av med körkortet efter en fortkörning.
Då hängde han ut handläggaren på Transportstyrelsen med namn och bild på sociala medier.
– Det Lamotte gör är ju helt sinnessjukt, säger poddaren Henrik Johansson.

Med över 400 000 följare på Facebook och Instagram är Joakim Lamotte en makthavare på sociala medier där han titulerar sig själv som journalist. Han har utsetts till en av årets raketer på plattformen X där han ligger på 13:e plats när det gäller räckvidd och engagemang.

När han nyligen åkte fast i en fartkontroll blev det upp till Transportstyrelsen att avgöra hur länge hans körkort skulle dras in. Lamotte använde då sin sina plattformar för att smutskasta handläggaren som fått ärendet på sitt bord.

Hängdes ut med namn och bild

I en video som han publicerade på Instagram och Facebook under onsdagen visar han upp handläggarens Facebookprofil där både hans namn och ansikte syns.

”Han gillar Miljöpartiet och är engagerad i rörelsen Black Lifes Matter och det känns ju tryggt för sådana killar brukar ju gilla mig”, säger Joakim Lamotte i klippet, och antyder att handläggarens politiska ståndpunkter skulle innebära att körkortet skulle återkallas i flera år.

I kommentarsfältet under inlägget blev stämningen direkt hetsig: ”Kommunister och terroristälskare har infiltrerat hela jävla landet”, skriver en användare. ”Helt sjukt att aktivister får jobba inom myndigheter” skriver en annan.

En av dem som uppmärksammade klippet är poddaren Henrik Johansson, som också jobbar som kommunikatör för Socialdemokraterna. Han har tidigare drivit organisationen Inte rasist men.

– Det Lamotte gör är ju helt sinnessjukt. Den här stackars handläggaren kan ju inte ens ha börjar titta på ärendet innan han hängs ut med namn och bild. Det är klart att det här skapar en hatstorm mot honom, det såg man inte minst bland kommentarerna där han kallades både kommunist och äckel.

Lamottes svar: “Var ironiskt”

Under torsdagen avpublicerade Joakim Lamotte videon. I ett mejl till TV4 Nyheterna skriver han att inlägget var menat som ett skämt.

”Det var ett ironiskt inlägg med glimten i ögat där jag främst anspelade på fördomar om mig själv. Tanken var att skämta och det förstod de flesta. Tyvärr valde vissa att missförstå och därför tog jag bort det för att undvika vidare missförstånd”, heter det i mejlet.

Henrik Johansson tycker att Joakim Lamottes förklaring är struntprat.

– När jag läste kommentarerna under hans inlägg kunde jag inte se att någon hade upplevt detta som ett skämt. De flesta hakade ju på och skrev fruktansvärda saker om handläggaren.

Joakim Lamotte har inte velat svara på TV4 Nyheternas frågor om hur han ser på att en handläggare på en myndighet kan få utstå hat och hot på grund av hans agerande.

TV4 Nyheterna har sökt handläggaren och Transportstyrelsen. Vi har också sökt fackförbundet ST som organiserar myndighetens personal.