Filmen visar pistoldramat i garaget – efter dubbelmordet

Greps av norsk polis efter dubbla avrättningar i Göteborg

Två män avrättades i en bil i Göteborg.
Dramatiska övervakningsbilder visar nu hur den misstänkte dubbelmördaren grips efter ett pistoldrama i ett garage i Oslo.
Norsk polis var nära på att skjuta när 35-åringen riktade en pistol mot patrullen.

Timmar efter dubbelmordet i Lunden i Göteborg den 2 september förra året försökte norsk polis stoppa en falskskyltad svart Mercedes som körde över gränsen till Norge.

Men bilen vägrade stanna. I stället inleddes en vild polisjakt som gick över 200 km/h. Poliserna valde senare att avbryta förföljandet på grund av risken för att allmänheten skulle skadas.

En stund senare sågs bilen köra ner i ett garage i Oslo. Föraren hoppade ur och fortsatte flykten till fots i parkeringshuset. Polisen sprang ikapp mannen, en 35-årig norsk medborgare, när han kom fram till en låst dörr.

Då drog 35-åringen fram en pistol och riktade den mot polismannen.

Åklagaren reagerar: ”Norsk vuxen man”

Som svar drog polisen sitt tjänstevapen och har berättat att han var nära på att skjuta mannen.

Efter en dramatisk konfrontation gav 35-åringen upp och lade sig ned på mage för att gripas. Förloppet fångades av garagets övervakningskameror – filmer som TV4 Nyheterna nu kan visa.

Oslopolisen upptäckte bloddroppar på mannens kläder och anade oråd efter att ha läst om dubbelmordet i Göteborg timmarna tidigare.

När polisen analyserade mannens pistol visade det sig vara mordvapnet. Och blodfläckarna kom från offret.

35-åringen överlämnades till Sverige och tidigare i veckan åtalades han för morden som åklagaren beskrivit som rena avrättningar. Enligt åklagaren handlar det om en ovanlig gärningsman som agerat torped för mellan 200 000 och 300 000 kronor.

– I stället för att anlita unga grabbar som det ofta är i de här fallen så har en norsk vuxen man fått det här uppdraget, säger chefsåklagare Karin Lindell som drivit utredningen.

Rättegången hålls i juni i Göteborgs tingsrätt.