Rymling från rättspsyk återfunnen

En man rymde under måndagsförmiddagen från den rättspsykiatriska vårdavdelningen vid Restad gård i Vänersborg, något som först rapporterades av TTELA. Larmet kom strax före halv tio, vilket snabbt satte igång en omfattande insats från polisen för att lokalisera mannen.

Under de första timmarna efter rymningen mobiliserades betydande resurser, och polisen arbetade intensivt med att söka av ett stort område i och omkring anläggningen. Fokus låg på närområdet, där mannen senast hade setts, samtidigt som man försökte begränsa hans rörelsefrihet.

Polisens presstalesperson Jens Andersson uppgav under insatsen att flera enheter deltog i sökandet och att man systematiskt genomsökte terrängen för att snabbt kunna återföra mannen till vården.

Vid 12.10-tiden kunde insatsen avslutas då mannen återfanns och utan incident fördes tillbaka till anstalten. Enligt polisen fanns det under hela händelseförloppet ingen bedömning om att mannen utgjorde något hot mot allmänheten.