My Skarsgård drack för att dämpa cancerångesten – då räddade brodern hennes liv: ”Höll nästan på att dö”

My Skarsgård, Stellan Skarsgård

My Skarsgård är mamma till sex av ex-maken Stellans barn. När hon fick en cancerdiagnos för 25 år sedan utvecklade hon ett alkoholberoende.

Till slut blev hon påkommen med en flaska sprit när hon gömde sig hemma hos sin bror.

– Jag visste att jag har utvecklat alkoholism och att jag skulle dö om jag fortsatte men när man har sån abstinens fungerar inte hjärnan som den ska, säger hon till Femina.

Hon är läkaren som under många år var gift med en av Sveriges största Hollywood-exporter.

My Skarsgård, 67, var bara 19 år när hon och den fem år äldre Stellan Skarsgård, 72, sa ”ja” till varandra. Ett år senare föddes parets första barn, Alexander Skarsgård, 47.

Läs mer: Stellan Skarsgårds enda dotter Eija har växt upp – så här ser hon ut idag

Precis som sin far blev Alexander skådespelare. Flera av hans bröder gick samma öde till mötes. Även Gustaf, 43, Bill, 33, och Valter, 28, har stora karriärer inom skådespelaryrket.

My Skarsgård
My Skarsgård i talkshowen ”Skavlan”. Foto: Maja Suslin/TT

Deras två helsyskon Sam, 41, och Eija, 31, har gått andra vägar i livet. Den tredje äldsta brodern Sam har exempelvis gått i sin mammas fotspår och blivit läkare.

”Var livrädd hela tiden”

1998, när My bara var 42 år gammal, blev hon diagnostiseras med livmoderhalscancer. Det var en fruktansvärd chock. Samtidigt var maken Stellan ute i världen och spelade in diverse storfilmer, så hon var ofta väldigt ensam hemma i Stockholm.

– Det var en enorm chock. Jag var livrädd hela tiden, har hon tidigare berättat för Aftonbladet.

Hon började ta till flaskan för att dämpa sin ångest och oro över sjukdomen. Hon var rädd för att dö.